חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אנגלית כשפה שנייה

הבדלים בין לימוד שפה שנייה בבית הספר לעומת לימוד במקום פרטי

אלמנט הרצון מול החובה

לימוד שפה שניה הוא דבר שהפך לחובה בעבור כל מי שמעוניין או צריך לתקשר עם גורמים שונים בעולם. לימוד אנגלית למשל, הם אלו שיסייעו לכל בר דעת לנהל שיחה (החל מבסיסית שתסייע בתקשורת מינימאלית, וכלה בשוטפת המסייעת למעבר של כל מכשול תקשורתי) בשפה הנפוצה והשמישה ביותר בעולם. ישנם כאלו שבגיל מסוים יזדקקו רק למהלך של שיפור אנגלית בכדי לעלות שלב בניהול השיחות שלהם בשפה גלובאלית זו, אך כמו שכולנו כבר יודעים לימוד אנגלית לילדים בגיל צעיר, הוא מהלך המתבצע בבתי הספר בישראל מזה שנים רבות.

תכנית הלימודים מייעדת מסגרת של אנגלית לילדים שתכלול את הבסיס ותורחב עד למספר היחידות שבהן ירצה הילד לגשת לבגרות. בכדי ללמד כל דבר בצורה איכותית, על המעוניין ללמוד להפגין רצון בדרגות שונות. בראותנו את ילדי בית הספר ניתן להבין כי לא לכולם יש חשק אדיר ללמוד. אנגלית, למתחילים ללמוד אותה, היא לא תמיד שפה פשוטה. זה שהיא אוניברסאלית לא הופך אותה לקליטה ע"י כולם. אי לכך אם לא יצרפו רצון ותמיכה לתלמיד, הרי שהדרך לקשיים או חלילה לכישלון היא קצרה ביותר.

אנגלית כשפה שנייה

רק החזק שורד – אכזריותה של המסגרת הממלכתית

לימוד אנגלית למתחילים או למטרה של שיפור אנגלית בבית ספר פרטי יהיה כזה שיבוצע אחרי שיקול דעת ולקיחת החלטה יזומה. אם מדובר באדם בוגר שהחליט להשקיע מזמנו ומכספו הרי שירצה תמורה לכך ויעשה מבחינתו כל מאמץ בכדי להביא למקסימום את התוצאות על השקעתו. גם הורה שישלח את ילדו ללימוד עם מורה פרטי לאנגלית כלשהו, יסביר ויקפיד על כך כי ילדו מגייס כל רצון ויכולת בכדי שלא תרד אותה השקעה לטמיון. לימודי אנגלית בצורה הזאת ילוו ברצון שאינו קיים במסגרת החינוכית בד"כ ולכן נתוני הפתיחה נראים טובים יותר.

הבעיה הגדולה היא לא רק הרצון אלא אכזריותה הבלתי נסבלת של המסגרת החינוכית במדינת ישראל. בשנים האחרונות נראה שהמצב מחמיר משתי סיבות: האחת, ששיטת הלימודים של כל מקצוע נראית כאילו היא מכינה את התלמיד להצלחה בבחינה ולא מלמדת אותו את המקצוע בצורה רחבה המעניקה ידע אמיתי. השניה, היא שעקב הצפיפות בכיתות הממלכתיות רק החזקים שורדים ולעולם לא ניתן ליישר קו עם אותם אלו שמתקשים (כל אחד מסיבותיו הוא) בלימודי אנגלית לילדים.

להגשים מטרות ייעודיות

נקודה נוספת וחשובה היא זו שמצביעה כי מי שרוצה לעסוק באותם לימודי אנגלית בכל רמה, מעוניין גם להשיג איזו מטרה שהציב לעצמו. לימוד בבתי ספר ממלכתיים הוא כזה המעביר לתלמידים את החומר הנדרש במסגרת השנה ותו לא. אנגלית למתחילים או שיפור אנגלית הם מהלכים שיכול אדם ליזום בעצמו ולכוון את זמן הלימודים ודרך הלמידה לפי רצונו בדרך למטרתו האישית. ניתן להבין במדויק למה הכוונה כשרואים כל מי שניגש ללמוד עם מורה לאנגלית פרטי ומשקיע הון בדרך להיות איש עסקים שאינו נכשל רק עקב קשיי שפה.

בכדי להבין זאת עוד יותר נוכל לשים לב לכל אלו שמשדרגים את אותם לימודי אנגלית ע"י קריאה של מגזינים המתמחים בהענקת אימון אישי לכל אחד, בכל גיל ובכל רמה. מדובר בלימוד נוסף שהוא כוח עזר עצום. קריאה של עיתון שנכתב במקצועיות ובהדגשה, במטרה לשלב עם מידע חדשותי למשל, יחד עם ניסוח התואם לרמת הקורא באנגלית, מעניקה יתרון מתמרץ שלוקח את לימודי האנגלית צעד אחד קדימה ללא השקעה כספית מטורפת.

פוסטים נבחרים