כל מי שלומד שפה זרה, יכול להעיד על ההבדלים בין דיבור יום-יומי וקליל לצורך לדבר באופן קולח וספונטני. כדי לדעת לדבר אנגלית בפגישות עסקים באנגלית יש צורך לרכוש מיומנות שכוללת גם אוצר מילים מותאם, שכן השיח שונה והמונחים הם אחרים. עם זאת, גם אם אינכם דוברים אנגלית ברמת שפת אם – לכריזמה שלכם, ליכולת להציג ביטחון ושליטה בשפה יש לא מעט השפעה על הצלחתה של הפגישה.
למה פגישות עסקים באנגלית נחשבות למאתגרות כל כך?
- אוצר המילים שונה – פגישת עסקים באנגלית תהיה שונה משיחה עם תייר זר על חוף הים. במקום לדבר על מוסיקה או כדורגל, מדברים על כלכלה וטכנולוגיה. עבור לא מעט אנשים, מדובר במילים קשות ולא מדוברות.
- הפגישות הן רשמיות – בפגישות עסקים האווירה רשמית יותר, ויש צורך להרשים וגם להראות כבוד לנמצאים בחדר. האווירה קצת יותר כבדה מה שעלול להוריד מעט את הביטחון.
- השעון מתקתק – בפגישות עסקים יש צורך לנסח את עצמכם באופן ברור ותמציתי בשל הזמן המוקצב. על כן, יש צורך לדבר מהר מהרגיל וזה מהווה אתגר עבור לא מעט אנשים. לכן יש חשיבות לתרגול הפגישה והדברים שאתם רוצים לומר. אל תתביישו לעשות זאת מול המראה או עם מורה לאנגלית באימון טלפוני ממש אצלנו בלייטוק.
כללי עשה ואל תעשה בפגישת עסקים באנגלית
לפניכם מספר כללים של עשה ואל תעשה, שיסייעו לכם לצלוח פגישות עסקים באנגלית בצורה טובה.
אנגלית היא תרבות
זכרו שהעברית והאנגלית שונות, בדיוק כפי שהישראלים שונים בתרבותם מהיתר. משפטים המנוסחים בעברית ונשמעים לנו מנומסים, עלולים להישמע לצד השני כתוקפניים. למשל: בעברית "שלח לי בבקשה את ההצעה בהקדם האפשרי", תשתמע באנגלית תוקפנית. מומלץ לוותר על מילים כמו Now, Want, Will ו-Wan כשאתם מבקשים משהו באנגלית, ולהשתמש במקום זאת במילים Would ו-Could.
הימנעו מתרגום של משפטים מעברית לאנגלית
התרגום הזמין המוצע לנו ברשת הוא תרגום קלוקל, שיכול להתאים אולי לסיטואציות בהן אנו נמצאים בטיול בחו"ל ורוצים לשאול בנוגע לתפריט או לתנאים במלון. בפגישות עסקים – זה ישמע ממש נורא. כדי לעשות זאת בצורה הנכונה, כדאי לבנות את המשפטים שלכם באנגלית וגם לחשוב באנגלית, ולא לתרגם מעברית לאנגלית. למשל: בעברית אנו אומרים "להעביר מסר", והתרגום הישיר של זה באנגלית הוא "to pass a message" – ביטוי שהוא שגוי. במקום זאת, השתמשו ב-"to give someone a message".
על מה לא כדאי לדבר?
בישראל אנחנו מדברים על הכל מהכל, גם בפגישות עסקים. אנחנו פתוחים וחמים ויכולים לדבר על פוליטיקה, משכורת או אלוהים גם עם אנשים זרים וגם בפגישות עסקים. בתרבות האנגלית, שיחות מן הסוג הזה לא מקובלות – לא כסמול טוק ולא בכלל. על מה כן ניתן לשוחח? ספורט, טיולים בעולם, אוכל, סרטים, או בקיצור – על נושאים שהם לא שנויים במחלוקת.
פגישה עסקית בזום
בשנה האחרונה עברנו כולנו למפגשים בזום, ונראה שהאפליקציה הזו לא הולכת לעזוב אותנו בקרוב ותהפוך לחלק משגרת העבודה. יש מי שמאחורי המצלמה מרגיש ביטחון רב יותר ויש מי שדווקא מרגיש חשוף כשכל המבטים מרוכזים בו. הכללים הנכונים לפגישה עסקית פנים אל פנים נכונים גם לזום, ואפילו יותר. חשוב להקפיד על לבוש מסוגנן, גם אם זה אומר ללבוש חליפה בבית.
השתמשו באנגלית עסקית
במהלך הפגישה תצטרכו להציג מצגת, לכתוב על לוח או על דף או להעביר חומרים ליושבים בחדר. כדי להצליח במשימה, לא מספיק לכתוב באנגלית רשמית ומכובדת, יש צורך לדעת אנגלית עסקית כדי להעביר מסרים בצורה מתומצתת תוך שימוש במוסכמות הכתיבה העסקית ובנימוס. שימוש בשפה יבשה עלולה להתפרש כפקודה ולא כבקשה. זכרו, כי משפטים בעברית נתפסים אחרת לגמרי כשהם באנגלית.
גם במצגת האנגלית חשובה
פגישות עסקיות מתנהלות ברובן על בסיס מצגת, ופעמים רבות המצגת מושכת את תשומת הלב של הנוכחים יותר מאשר מי שמציג אותה, כלומר – אנשים נוטים לקרוא את המצגת במהירות ופחות להאזין להסברי הרקע. המשמעות היא שכל משפט במצגת צריך להיכתב לפי הכללים של מצגות עסקיות באנגלית – ברור, תמציתי ובנקודות, וכמובן בשפה תקינה. טעויות באנגלית במצגת עלולות לגרום לאנשים לאבד ריכוז במה שיש לכם להציג. אם יש לכם ספק, מומלץ להעביר את המצגת לבדיקה על ידי דובר אנגלית ברמת שפת אם שבקיא גם באנגלית עסקית.
תרגלו את הפגישה שלכם מראש
המילים הקטנות עושות את ההבדל ויכולות להעיד עליכם. לפעמים, מילה קטנה יכולה לשנות כלפיכם את הגישה כולה. an/an, in/on וכדומה. כמובן, ככל שהפגישה רשמית ומכובדת יותר, וככל שהאדם שמולנו שולט בשפה האנגלית, כך חשוב שלא נטעה. תכננו מראש את הדברים שלכם וקחו בחשבון שיתכן שיעלו שאלות או סוגיות עליהן תצטרכו לענות מבלי שהתכוננתם.
כלל ברזל – להפנים שהאנגלית היא תרבות
האנגלית היא לא רק שפה, היא גם תרבות. הניואנסים בשפה שונים, כמו גם הלך הרוח בפגישה העסקית שעשוי להיות שונה מאוד מפגישה עסקית בעברית. לימדו היטב את מה שאתם צריכים להציג אך לא פחות חשוב מכך – לימדו היטב למי אתם צריכים להציג.